Slow fashion designer Daniela Salazar staat voor moderne stijl met een doel en een geweten. Haar kleurrijke, tijdloze handgemaakte stukken hebben een vrouwelijke touch en een duurzaam hart. We spraken met Daniela over alles wat met inspiratie, design en mode te maken heeft - en waarom het de consument zou kunnen schelen hoe het wordt gemaakt...
De globalisering heeft ons de leef- en werkomstandigheden laten zien van de mensen die onze kleding produceren en de schade die de productie aan ons milieu toebrengt. Als consumenten moeten we ons bewust zijn van de werkelijke "prijs" van een kledingstuk en hoe het is gemaakt, en een eerlijkere productie eisen, omdat wat we kopen een grote impact heeft op de veranderingen die we zien in de mode-industrie.
Het is belangrijk om de tijd te nemen om te beslissen welke stukken je echt nodig hebt en wat voor soort mensen en bedrijven je gaat steunen. Tegelijkertijd moeten we de kleding die we al bezitten waarderen en verzorgen. Over het algemeen moeten we de manier waarop we naar onze kleding kijken veranderen zonder bij te dragen aan de bergen afval of uitbuiting van mensen.
Dit kan heel gevarieerd zijn: architectuur, kunst, fotografie, sculpturen, een goed boek en mode uit de jaren 50 en 60, maar ook ideeën uit de plaatsen waar ik heb gewoond en vrouwen die ik heb ontmoet. Mijn ontwerpen hebben altijd een gemeenschappelijke minimalistische en vrouwelijke esthetiek. Ik probeer ook een balans te vinden tussen mezelf uiten en het creëren van praktische kleding voor vrouwen, die hun stijl, persoonlijkheid en cultuur weerspiegelt. Ik mix deze ideeën graag met mijn liefde voor kleur, die voortkomt uit mijn Venezolaanse roots, om een ongedwongen gevoel te krijgen.
Mijn creatieve proces is met de tijd veranderd. Vroeger produceerde ik twee collecties per jaar. Nu doe ik minder collecties en in plaats daarvan voeg ik elk seizoen een paar nieuwe stukken of kleuropties toe, dus het is een natuurlijker proces geworden. Ik bewaar inspiraties gedurende het jaar, bestudeer welke stukken ontbreken of verbeterd moeten worden en welke kleuren kunnen worden toegevoegd. Qua timing hangt het af van het stuk, maar het kost me meestal een paar weken om iets compleet nieuws te ontwerpen.
Voor mij is het niet alleen belangrijk om stof te vinden die ik leuk vind, maar ook om een bedrijf te vinden dat voldoet aan de hoogste milieu- en sociale normen. Ik werk samen met lokale Europese leveranciers, voornamelijk uit Duitsland, maar ook uit Roemenië, Spanje, Nederland en Frankrijk. Sinds de eerste collecties zijn een paar van mijn favorieten hennep en katoen. De laatste tijd heb ik besloten om deadstock-stoffen toe te voegen - textiel dat overblijft na productie. Ze bieden exclusieve materialen met unieke kleuren en texturen, terwijl ze ook stof uit de vuilstort houden door het een tweede kans te geven.
Het is altijd moeilijk kiezen, omdat ik veel werk in elk stuk heb gestoken. Ik zou zeggen dat een van mijn favorieten de "Paloma" top is. Het vertegenwoordigt echt mijn persoonlijke stijl, het is heel eenvoudig, maar verbergt een complexe architecturale constructie. De pullovers „Park“ zijn de perfecte basic die ik altijd al in mijn garderobe wilde hebben. Het is een simpele vorm met mooie kleuren. Ik vind het ook geweldig dat het is gemaakt van hennep, waardoor het een veganistische mode-optie is voor gebreide kleding.
Ik raad ten zeerste aan om slow fashion items altijd in koud water te wassen en aan de lijn te drogen. Dit is niet alleen beter voor het milieu, het verlengt ook de levensduur van kleding. Het repareren van <<link naar video-artikel repareren>> is ook een belangrijk onderdeel van het leven van een item. Hoe meer we van onze kleding houden en er voor zorgen, hoe langer ze meegaan. Daarom ben ik begonnen met het toevoegen van een monster van de stof bij elk gekocht stuk om de nieuwe eigenaar aan te moedigen om ze te verzorgen en indien nodig te repareren.
Het is niet genoeg om alleen kwaliteit te zoeken in de producten die we kopen, we moeten ervoor zorgen dat er kwaliteit is in het leven van de mensen die ze maken.
Image credits:
All images: Courtesy of Daniela Salazar